Fødderne skal vi gå rundt på hele livet, og de skal kunne holde til lidt af hvert.

Hold fødderne i form
Fødderne er vores faste holde punkt her i livet. Vores ståsted og vores jordforbindelse. Hvis man ikke kan fornemme sine fødder, har man – både i overført betydning og bogstavlig forstand – svært ved at tage afsæt. Alligevel lever mange fødder en overset og ufri tilværelse uden luft og motion – spærret inde i uhensigtmæssige sko.

Gør noget ved det- kom i gang med at bruge dine fødder. De vil have godt af det.
Vi vejleder i fodøvelser i klinikken, dine fødder vil i løbet af få øvelser, føles mere smidige og mindre ømme.


Her får du 10 gode råd fra en statsautoriseret fodterapeut til hvordan du sikrer dig sunde fødder.

  1. Skyl fødderne dagligt i lunkent vand: Det kan du for eksempel gøre i det daglige brusebad. Hvis du bruger sæbe, skal du være opmærksom på, at fodvask med sæbe udtørrer huden, så de skal naturligvis skylles med vand bagefter.
  2. Tør fødderne grundigt efter bad : Især mellem tæerne. Det er vigtigt med helt tørre fødder, fordi hudsvamp trives i varme, fugtige og mørke omgivelser, altså i fx nylonstrømper og lukkede sko. Svampesporer dræbes ved 60 graders vask.
  3. Klip neglene lige over: Klipper du neglene ned i siden, risikerer du at få nedgroede negle, og det kan danne betændelse i siden af neglen, som er meget smertefuldt. Sker det, skal du kontakte os så du kan få  professionel behandling.
  4. Hård hud og ligtorne skal fjernes: Hård hud og ligtorne er symptomer på forkert og/eller ensidig belastning, så derfor kan der være god grund til at kigge nærmere på dit fodtøj. Med professionel hjælp hos os kan du få fjernet hård hud og aflastet generne.
  5. Massér fødderne med en god fugtighedscreme. Huden på fødderne har tendens til at blive tør, og creme har en plejende effekt. Du skal dog ikke komme creme mellem tæerne.
  6. Motionér fødderne: Øvelser med fødder og tæer styrker fodens muskler og bevægelighed. Du kan for eksempel krumme og sprede dine bare tæer og vippe fødderne op og ned – det styrker kredsløbet.
  7. Husk rene fødder og rene strømper: Ud over at strømper skal skiftes dagligt, så må de ikke stramme. Det kan nemlig lukke af for blodomløbet til fødderne. Det kan også anbefales at bruge strømper af naturmaterialer, fordi de opsuger fugt. Nylon og andet kunststof giver derimod ikke huden mulighed for at ånde, hvilket betyder at sved og fugt bliver i strømpen.
  8. Tjek børnenes fødder og fodtøj: Børn klager sjældent over deres sko og affinder sig ofte med for små sko. Det kan resultere i, at børn udvikler fejlstillinger på fødderne for resten af livet.
  9. Brug indlæg i dine sko: Hvis du går forkert på fødderne, er det en god idé at bruge indlæg i dine sko. Hvis fødderne har fejlstillinger, går man unaturligt, og det kan give smerter op gennem kroppen. Det kan behandles ved at få fremstillet et individuelt indlæg.
  10. Skift sko efter gøremål: Så har dine fødder det bedst! Flade, høje, spidse, brede og bløde. Vælg forskelligt fodtøj alt efter om du skal på arbejde, til fest, dyrke sport eller slappe af.

Du vil altid få individuel vejledning ved behandlingen.

Spørg endelig, hvis der er noget du er i tvivl om. Der er ingen dumme spørgsmål.

Åbningstider

Mandag 7:00 – 17:00
Tirsdag 6:00 – 17:00
Onsdag 7:00 – 16.00
Torsdag 7:00 – 15:00
Fredag 6:00 – 16:00

Åbningstiderne er vejledende, da vi har konsultation efter aftale.

Vi holder alle ferie fra den 12 Juli til den 23. Juli 2021

klinikken vil være bemandet alle andre dage, dog med nedsat bemanding pga. ferietid.

Klinikken holder lukket alle helligdage.

Tlf. 46561985

Som statsautoriserede fodterapeuter er vi medlemmer af Danske Fodterapeuter.

DET ER DIN GARANTI FOR AT VI:

  • har en statsanerkendt og godkendt uddannelse
  • er uddannet til at yde professionel fodterapi og almindelig fodpleje
  • fremstiller individuelle fodindlæg
  • behandler nedgroede negle med bøjle ved henvisning fra egen læge
  • fysiologiske og neurologiske undersøgelser af foden samt diagnosticering
  • vejleder i fodøvelser til forebyggelse og bevarelse af fodens funktioner
  • vejleder i valg af sko
  • er uddannet i diabetes- og gigtrelaterede fodproblemer
  • er underlagt Styrelsen for Patientsikkerhed
  • er omfattet af en kollektiv erhvervsansvarsforsikring
  • løbende får vi ajurført vores viden via kurser og efteruddannelse, samt deltagelse i kollega- og regionsmøder mm.

Afbud skal afgives dagen før senest kl 16. Afbud gives via info@hedehusenefodterapi.dk , opkald eller på telefonsvaren på 46561985

Obs vi kan ikke modtage dit afbud på sms.

Ved afbud på dagen for aftalen tillægges et gebyr på 270 kr.

Ved udeblivelse fra aftalt behandlingen betales fuld pris 460 kr.

Kontakt

Du er velkommen til at ringe 46561985 eller skrive til os.

Vi glæder os til at se dig og dine fødder.

Hedehusene Fodterapi /v Mie Hampen
Hovedgaden 496 (indgang i gården bag Anytime)
2640 Hedehusene
Tlf. 46561985
Mail: info@hedehusenefodterapi.dk