Hold fødderne i form

Fødderne er vores faste holdepunkt. De er vores ståsted, og det er gennem fødderne vi bevarer jordforbindelsen.

Mærker du ikke dine fødder, kan det være svært at tage afsæt. Alligevel lever mange fødder en overset og ufri tilværelse uden luft og motion – spærret inde i uhensigtsmæssige sko.

Gør noget ved det og kom i gang med at bruge dine fødder. De vil have godt af det.
I klinikken vejleder vi i fodøvelser. Dine fødder vil i løbet af få øvelser, føles mere smidige og mindre ømme.

Her får du 10 gode råd til, hvordan du sikrer dig sunde fødder:

  1. Skyl fødderne dagligt i lunkent vand: Det kan du for eksempel gøre i det daglige brusebad. Husk at skylle dine fødder for eventuelle sæberester, da sæbe udtørrer huden.
  2. Tør fødderne grundigt efter bad: Især mellem tæerne. Tørre fødder er vigtigt, da hudsvamp trives i varme, fugtige og mørke omgivelser, herunder nylonstrømper og lukkede sko. Svampesporer dræbes først ved vask på 60 grader.
  3. Klip neglene lige over: Klipper du neglene ned i siden, risikerer du at få nedgroede negle. Nedgroede negle kan danne en smertefuld betændelse i siden af neglen. Sker det, skal du kontakte os, så du kan få professionel behandling.
  4. Hård hud og ligtorne skal fjernes: Hård hud og ligtorne er symptomer på forkert og/eller ensidig belastning. Derfor kan der være god grund til at kigge nærmere på dit fodtøj.
  5. Massér fødderne med en god fugtighedscreme: Huden på fødderne har tendens til at blive tør, og creme har en fugtgivende og plejende effekt. Undgå dog creme mellem tæerne.
  6. Motionér fødderne: Øvelser for fødder og tæer styrker fodens muskler og bevægelighed. Du kan for eksempel krumme og sprede dine bare tæer og vippe fødderne op og ned – det styrker kredsløbet.
  7. Husk rene fødder og rene strømper: Strømper skal skiftes dagligt og må ikke stramme. Stramme strømper kan nemlig lukke af for blodtilførslen til fødderne. Vi anbefaler, at du bruger strømper af naturmaterialer, som opsuger fugt.
  8. Tjek børnenes fødder og fodtøj: Børn affinder sig ofte med for små sko. Det kan resultere i, at de udvikler fejlstillinger på fødderne, som kan påvirke kroppen fremover.
  9. Brug indlæg i dine sko: Hvis du går forkert på fødderne, kan det give smerter. Føddernes fejlstillinger, kan behandles ved at få fremstillet et individuelt indlæg.
  10. Skift sko efter gøremål: Så har dine fødder det bedst! Flade, høje, spidse, brede og bløde. Vælg forskelligt fodtøj alt efter om du skal på arbejde, til fest, dyrke sport eller slappe af.

Du vil altid få individuel vejledning i forbindelse med en fodbehandling.

Spørg gerne, hvis der er noget du er i tvivl om. Hos os findes der ingen dumme spørgsmål.

Åbningstider

Mandag 7:00 – 17:00
Tirsdag 6:00 – 17:00
Onsdag 7:00 – 16.00
Torsdag 7:00 – 15:00
Fredag 6:00 – 16:00

Åbningstiderne er vejledende, da vi har konsultation efter aftale.

Klinikken holder juleferie fra d. 23. december 2021 til d. 2. jan. 2022.

Klinikken holder lukket alle helligdage.

Tlf. 46 56 19 85

Afbud

Afbud skal afgives dagen før senest kl. 16. Afbud skal ske via info@hedehusenefodterapi.dk, opkald eller på telefonsvaren på 46 56 19 85.

Obs! Vi kan ikke modtage dit afbud på sms.

Ved afbud samme dag tillægges et gebyr på 270 kr.

Ved udeblivelse fra aftalt behandling betales fuld pris.

Kontakt

Du er velkommen til at ringe eller skrive til os.

Vi glæder os til at se dig og dine fødder.

Hedehusene Fodterapi /v Mie Hampen
Hovedgaden 496 (Indgang i gården bag Anytime)
2640 Hedehusene
Tlf. 46 56 19 85
Mail: info@hedehusenefodterapi.dk